01.01.1407 - 31.12.1408
Original | Title |
---|---|
YES | Sermones de sanctis |
1. recenze Non est talis mulier super… Cum Iudith Olofernem; 2. recenze Iustum deduxit… Cum Salvator; 3. recenze Quia fides est fundamentum omnis actus meritorii
1. recenze Viduas honora … pacientibus pia fuit. (M I 39) credentes diviciis virtutum gracie et glorie iuxta illud Proverbiorum 8; 3. recenze (Mk 7) Qui igitur non erit in isto numero, non salvabitur, (E 57) Adhuc enim si vivere potuissent, non sibi displicussent. Hec Crisostomus, venerabilis magister Grecus. (Toto děláno podle Bartoše, B-S a Flajšhanse, nutno upravit podle HM.)
Library | Shelfmark | Foliation | Relation note | Manuscript note |
---|---|---|---|---|
Moravská zemská knihovna | Mk 7 | 1r-214r | 1450/1465; HM – Ze 70 kázání (1ra-198vb) počínajících svátkem sv. Ondřeje se tématem s Husovými shoduje 33 kázání, ale jedná se o texty jiného autora, který využil části příslušných kázání Husových. | |
Moravská zemská knihovna | Mk 103 | 1r-202v | HM – letní část sváteční postily, z 50 kázání má u 31 témata shodná s Husovými, ale jde o dílo jiného autora, který Husova textu využil jen minimálně. | |
Moravská zemská knihovna | R 367 | 157r (17 kázání, V. Dokoupil) | ||
Moravská zemská knihovna | R 414 | ? | ||
Schlägl Stiftbibliothek | 65 Cpl. [822] 209 | 234v-237r | volně přepracované kázání 41 edice Si quis vult | |
Schlägl Stiftbibliothek | 74 Cpl. [453a] 79 | 1r-149r | 1. redakce (podle Flajšhanse zvláštní zpracování z roku 1409, expl.: Expliciunt collecta sermonum … rev. Mag. Joh. de Hussynecz, s. theol. bacc. a. D. 1410, proloženo cizími kázáními). AV – uvnitř několik kázání z Leccionarium bipartitum (upozornil už Flajšhans) | |
Schlägl Stiftbibliothek | 76 Cpl. [822] 206 | 1r-298v | 1410; 3. redakce | |
Hradec Králové MVČ | LA 39 | Průvodce III. díl má sign. MS 106, (a za tím je ještě 6358/1) – 1. redakce | ||
Olomouc VK | M I 239 | 1r-204v | 3. redakce, bez závěrečných kázání | |
Praha Knihovna metropolitní kapituly u sv. Víta | E 57 | 1r-120r | 1. redakce, Flajšhans: 22r-120r, 1r-19r | |
Praha Knihovna metropolitní kapituly u sv. Víta | F 63 | 1r-95v | 1. redakce | |
Praha Knihovna Národního muzea | XII F 6 | 239r-300r | HM 300v; 3. redakce, bez závěrečných kázání, na Exsurgens autem Maria dvě cizí kázání | |
Praha Knihovna Národního muzea | XIII D 7 | 92r-93v | 2 kázání, HM – 1 kázání, 92va-93va – Rogabat, text bývá zkrácen nebo rozšířen | |
Praha Národní knihovna | I C 12 | 142r-252r | 3. redakce, Truhlář má po 256v, ale tam má na fol. 255 a 256 i Pálče, Flajšhans má po 254rb a za Pálčem kolofón patřící Husovi | |
Praha Knihovna Národního muzea | XVI F 4 | 1r-181r, HM 1r-98v, 107r-181v | 1410/1411; 3. redakce, Bartoš (Soupis) uvádí uvnitř na 99r-106v 4 dušičková kázání. | |
Praha Národní knihovna | I E 43 | 306r-316r, 103r-104r | 8 kázání, text bývá zkrácen nebo rozšířen (HM – na 106r-107v část kázání Facta est contencio) | |
Praha Národní knihovna | I E 45 | 1r-251r | expl.: Explicit postilla Mag. Hus super evangelia et epistolas; 3. redakce, Truhlář má kolofón evidovaný na 256r | |
Praha Národní knihovna | IV E 13 | 165r-171r, 188r | 4 kázání a zlomek (= HM – adaptace), text bývá zkrácen nebo rozšířen | |
Praha Národní knihovna | V C 4 | 1r-171v | Flajšhans původně Nacionis, HM – 2. redakce | |
Praha Národní knihovna | VI F 4 | 196r(198?)-208r | 8 kázání, text bývá zkrácen nebo rozšířen | |
Praha Národní knihovna | VI F 18 | 86v-91v, 101r-105r | 4 kázání, text bývá zkrácen nebo rozšířen | |
Praha Národní knihovna | VI F 22 | 18r-255r | před 1420; Truhlář 256r, Flajšhans 256r-v, 3. redakce, nejúplnější, pro Flajšhanse základní | |
Praha Národní knihovna | VII E 10 | 150r-156r | 4 kázání + 2 nadpisy bez výkladu, text bývá zkrácen nebo rozšířen | |
Praha Národní knihovna | VII F 6 | 1r-115r | 3. redakce, bez závěrečných kázání | |
Praha Národní knihovna | X G 3 | 23r-246v | 1. redakce | |
Praha Národní knihovna | X H 13 | 31v-39r, 162r-164v, 180r | 7 kázání, text bývá zkrácen nebo rozšířen (HM – 35v-36v fragment kázání Maria optimam partem elegit) | |
Praha Národní knihovna | XI D 5 | 92r-94r, 151r-167r | 15 kázání, text bývá zkrácen nebo rozšířen | |
Praha Národní knihovna | XIV F 11 | 9r-140r | jsou zde sermones de sanctis, z nichž některá náležejí Husovi. Podle Flajšhanse je zde 7 Husových kázání: f. 9r-12r Nolite arbitrari, f. 56r-60r dvě kázání Qui parce seminat, f. 66-67 Nisi granum frumenti, f. 70-73 Intravit Iesus in quodda castellum, f. 74 Sapiencia edificavit sibi domum, f. 80-82 Que est ista. | |
Praha Národní knihovna | I F 33 | 333r-334v (kázání č. 15) | Děkujeme za upozornění M. Dragounovi; Kázání č. 15 z Flajšhansovy edice Husových sermones de sanctis | |
Olomouc Kapitula | CO 157 | 173r-221v | určení nejisté, snad jen některá kázání | |
Rajhrad KlK | R 414 | 1r-197r | HM 198r; 3. redakce | |
Rajhrad KlK | R 367 | 157ra-203vb | 17 kázání, údaj poskytl V. Dokoupil; HM – 22 kázání, poslední není dokončeno, zřejmě chybí i začátek); 1. redakce |
Edition |
---|
M. Io. Hus Sermones de sanctis, ed. V. Flajšhans, b. r. (1915) |
Translation |
---|
Svoboda V, s. 254-288 |
Literature |
---|
Bartoš, Hus, č. 5, s. 32-33 |
Bartoš, Nový rukopis Husovy Postily sváteční, JSH 20, 1951, s. 29 (o rukopise Hradec Králové MVČ, LA 39) |
Bartoš, Nový cenný rukopis Husových kázání, Kostnické jiskry 45, 1960, č. 33 (o rukopise Olomouc VK, M I 239) |
Flajšhans, Bohemika drkolenská, VČA 17, 1908, s. 484-484 |
Flajšhans (rec.), F. M. Bartoš, Soupis rukopisů Národního musea v Praze (1926-1927), ČČH 36, 1930, s. 378 (o rukopise Praha KNM, XIII F 6) |
Flajšhans, Klasobraní po rukopisech, ČČM 72, 1898, s. 162-170 |
Flajšhans, Klasobraní po rukopisech, ČČM 72, 1898, s. 162-170 Flajšhans, Literární činnost, č. 50, s. 108 (autoreferát: VČA 9, 1900, s. 562) |
Flajšhans, Mistr Jan podle vlastních slov, ČČH 28, 1922, s. 167, 428 |
Flajšhans, Paběrky z rukopisů kapitulních, VČA 11, 1902, s. 310 |
Loserth, Huss und Wiclif, 2. Aufl. 1925, s. 131 |
Novotný, Loserth Joh., Hus und Wiclif (ref.), ČMM 50, 1926, s. 712-715 |
Petrů, tab. č. 42 (reprodukce rukopisu Olomouc VK, M I 239, ale bez udání autora) |
Bartoš (ref.), Ed. Petrů. Z rukopisných sbírek Universitní knihovny v Olomouci, ČSPS 68, 1960, s. 172 (s určením, že jde o dílo Husovo) |
Truhlář, Paběrky z rukopisů klementinských, VČA 7, 1898, s. 48-50; VČA 8, 1899, s. 180, 186; VČA 9, 1900, s. 470-471, 562 |
Ve svazku OO XIII (Magistri Iohannis Hus Postilla adumbrata, ed. B. Ryba. Praha: Academia, 1975) je na s. 623-626 vydána pozdější verze mariánského kázání Antiphona: Hec est dies, quam fecit Dominus. Sancta mater ecclesia, jehož první verze je součástí Sermones de sanctis; Brno MZK, Mk 7, f. 1r-214r (1450/1465); Schlägl StifstB, 74 Cpl. [453a] 79, f. 1r-149r (podle Flajšhanse zvláštní zpracování z roku 1409, expl.: Expliciunt collecta semonum … rev. Mag. Joh. de Hussynecz, s. theol. bacc. a. D. 1410); Schlägl StifstB, 76 Cpl. [822] 206, f. 1r-298v (1410); Praha KNM, XVI F 4, f. 1r-181r (1410/1411); Praha NK, I E 45, f. 1r-251r (expl.: Explicit postilla Mag. Hus) Kázání Stephanus plenus gracia (Flajšhans 70) a Qui timet Deum (Flajšhans 71) jsou součástí leccionarium bipartitum, pars hiemalis, byly však zařazeny také mezi kázání rukopisů 3. redakce a do rkp. NK X G 3. Praha KNM, XII F 6, f. 239r-300r – podle Bartoše v Soupisu má tento rukopis 200 listů, kde 39r-200v je sice sváteční postila, ale o Husovi se nezmiňuje a rkp charakterizuje jako Sborník protihusitský. H. Miškovská bere bez výhrad. Olomouc Kapit., CO 157, f. 173r-221v (určení nejisté, snad jen některá kázání) – H. Miškovská: 25 kázání na svátky, které jdou za sebou od května do listopadu, textově ale neodpovídají kázáním v ostatních rukopisech, a tak je můžeme z úhrnu rukopisů s Husovými kázáními vyloučit. H. Miškovská: 3 redakce – 1. redakce: rukopisy s úplnou sváteční postilou. Kázání začínají svátkem sv. Ondřeje, epištolní Corde creditur, evangelní Ambulans Iesus. (E 57, F 63, Hradec LA 39, NK X G 3; R 367 – neúplné, 74 Cpl. 79 –neúplné), 2. redakce: rukopis obsahující letní část postily, začíná na sv. Vojtěcha, epištolní Iustum deduxit, evangelní Ego sum vitis. (NK V C 4), 3. redakce: rukopisy s umělým uspořádáním kázání do tří bloků (= Flajšhansova 1. třída), včele svátečních kázání stojí blok mariánských kázání, pak epištolní a evangelijní. Sled všech kázání souhlasí s pořadím ve Flajšhansově edici. (NK I C 12, NK I E 45, NK V C 4, NK VI F 22, NK VII F 6, KNM XII F 6, KNM XVI F 4, 76 Cpl. 206, M I 239) Ad Hradec: Bastoš, F. M.: Nový rukopis Husovy postily sváteční, JSH 20, 1951, s. 29-30-